7/21/2009

resepi favourite - kue tiaw kungfu

aku xtau sejak bila aku suka makan menu ni..mungkin ms aku dok kat sg.buloh dulu kot..ade kawan y ajak try menu ni..sebelum ni aku agak 'anti' dgn spesies kue tiaw ni..2 laa org kata, xkenal maka x cinta..xtry maka xtau laa kepoweran menu ni..


dh cm jd tabiat dh..kalo mkn kat mn2,mesti nk try kue tiaw kungfu tempat 2..ade lak suara2 sumbangsih dok perli2..k.husna ni beria2 tengok menu, last2 pilih kue tiaw kungfu gak..ade lak y lag sumbang dok kata, balik ni try masak sendiri, sok dh kawin xkan nk ajak laki makan kedai je..huhh betul2 sumbang tu..tp aku gelak je, sket pun xmarah..sbb kue tiaw kungfu dh de dpn mt hehe..tggu laa, ada peluang aku try wat gak..

kat cn nk kongsi resepi peberet aku..meh laa try sm2 hehe..
Bahan - bahan

Bahan A (Kuah)

2 ulas bawang putih

4 gelas air

3 sudu tepung jagung

Isi ayam

udang, sotong (ikut suka)

Sayur (ikut suka)

Garam (Secukup rasa)


Bahan B ( Kuey teow celup telur )

1 paket kuey teow

3 biji telur (ikut kesesuaian)


Cara - cara

1. Tumis bawang putih sehingga naik bau dan kekuningan.

2. Masukkan 4 gelas air. Tunggu hingga mendidih.

3. Masukkan ayam, udang, sotong, sayur dan garam secukup rasa, biarkan sehingga masak.

4. Bancuh tepung jagung dengan air sedikit sahaja dan tuangkan ke dalam kuah tadi ,tunggu hingga kuah menjadi pekat. Siap.

5. Gaulkan kuey teow bersama telur dan gorengkan pada minyak panas.

6. Sedia untuk dimakan.

No comments: