3/02/2009

.::rahsia cap jari::.

"SELAMA ini memang ada kawan-kawan yang memuji esei-esei yang saya tulis. Mereka kata penulisan saya kreatif. Tapi, saya tidak tahu pula yang ia memang bakat yang ada dalam diri saya," kata Nor Azliza Ahmad Zaini, 27, yang merupakan pentadbir perakaunan di sebuah firma guaman. Gadis berkaca mata itu merupakan graduan diploma Sains.
"Kini, saya yakin dengan bakat itu dan berusaha untuk membangunkannya. Teruja sekali rasanya untuk menulis sebuah novel. Sudah lama saya berkeinginan melakukannya," ujar Nor Azliza ceria kepada Kosmo! saat ditemui di pejabat Airborne Discovery (AD), syarikat penganalisa bakat dan potensi diri menerusi cap jari di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Nor Azliza merupakan salah seorang pelanggan yang mendapatkan khidmat mengesan bakat diri di syarikat itu.
Cerita Nor Azliza, melalui analisis cap jarinya, dia diberitahu dirinya lebih banyak menggunakan otak sebelah kanan yang membawa potensi kreatif berbanding otak sebelah kiri yang membawa kecenderungan logik, sains dan matematik.
"Hasil ujian cap jari itu agak mengejutkan kerana selama ini saya fikir saya lebih ke arah sains, tetapi saya rasa tidak mustahil sebab saya juga sedar yang saya boleh menulis sebelum ini. Cuma ia tidak dikembangkan kerana saya rasa ia mungkin kebolehan yang biasa-biasa sahaja.
"Memandangkan ia ada kaitan dengan unsur genetik mungkin saya peroleh sifat kreatif daripada ibu yang berbakat menggubah bunga," katanya.
Ujian cap jari yang dilakukan AD ialah satu analisis saintifik mengungkap kecenderungan genetik seseorang dengan mengukur biometrik menerusi cap jari. Ia merupakan kaedah terkini dalam mengenal pasti bakat, potensi dan perwatakan seseorang individu.

AIRBORNE DISCOVERY
5A, Tingkat 1, Blok 2, Pusat Perniagaan Worldwide, Seksyen 13 Shah Alam, Selangor.
Telefon: 03-5511 7971.

Menurut Pengarah Urusan AD, Hanizah Ujang, kaedah penentuan bakat itu telah digunakan di Amerika Syarikat (AS) sejak suku abad lalu.
"Kaedah ini telah diguna pakai di AS sejak 25 tahun lalu. Ia merupakan teknologi yang diguna pakai bahagian forensik Agensi Perisikan Pusat (CIA)," kata Hanizah.
"Kini, ia dibawa ke negara ini dan ia telah terlebih dahulu diperkenalkan di Singapura dan Indonesia," tambahnya lagi.
Hanizah menjelaskan, pembentukan pola cap jari manusia menggambarkan cara kerja atau fungsi-fungsi bahagian otak. Dengan menganalisis cap jari, bakat atau kecenderungan semula jadi individu yang tersimpan dalam otak dapat diketahui.
"Ini adalah satu kaedah untuk kita mengenal pasti bakat semula jadi yang ada pada diri kita. Dengan cara itu, kita boleh mengetahui 'permata' dalam diri kita dan menggilapnya," kata beliau.


Analisis cap jari yang dibuat di AD meliputi penilaian dominan otak kiri atau kanan, sensitiviti pembelajaran, potensi kecerdasan majmuk (multiple intelligences), bidang keahlian yang berpotensi untuk dirangsang dan beberapa penilaian lain.
Apabila individu mahu melakukan analisis cap jari, penganalisis akan mengambil cap setiap jari tangan dengan satu alat pengimbas. Apabila jari diletakkan pada pengimbas ia akan segera memaparkan rupa cap jari di monitor komputer.
Bermula dengan mengambil cap ibu jari kiri sehingga ke kelingking kiri, ia diikuti dengan mengambil cap ibu jari kanan sehingga ke kelingking kanan.
Selepas selesai data cap jari dimasukkan ke dalam komputer, pekerja terlatih atau penganalisis akan mengesan tiga titik pada telapak kedua-dua tangan dan mengukurnya menggunakan sejenis pembaris bulat yang dinamakan saintograf. Lampu suluh khusus turut digunakan untuk mengenal pasti titik berkenaan.
Setelah semua data dimasukkan ke dalam komputer, segala proses pengiraan dijalankan oleh komputer yang telah dimuat turun dengan perisian khusus.
"Selepas pengiraan dilakukan oleh komputer, ia akan mengeluarkan laporan analisis dan penganalisis akan berbincang dengan pelanggan tentang laporan tersebut serta menyarankan garis panduan yang boleh dilakukan untuk menggilap potensi dirinya," jelas Hanizah. Katanya, proses analisis dan rundingan dapat diselesaikan dalam tempoh 30 minit.
Menurut Hanizah, sejak mula beroperasi Disember tahun lalu, pihaknya telah menganalisis kira-kira 1,000 sampel cap jari. Kaedah itu boleh dilakukan kepada individu berusia empat tahun ke atas.
Kaedah itu juga dapat membantu ibu bapa mengesan potensi anak-anak dan mengelakkan mereka melakukan kesilapan dalam menetapkan matlamat buat anak-anak.
"Salah seorang pelanggan saya merupakan seorang bapa. Dia telah menetapkan anak-anaknya untuk mencapai sasaran kerjaya tertentu. Anak pertama jadi doktor, anak kedua juruterbang dan anak ketiga pensyarah. Tapi selepas kami melakukan imbasan cap jari anak-anaknya, semuanya jadi tunggang terbalik. Anak pertama berpotensi jadi juruterbang, anak kedua jadi pensyarah dan anak ketiga jadi doktor.
"Dengan cara ini ibu bapa dapat menetapkan sasaran yang tepat, sesuai dengan potensi semula jadi yang dimiliki anak itu," katanya.
Namun, jika ibu bapa tetap mahukan anaknya berkerjaya tertentu walaupun tidak sesuai dengan kebolehannya, ia masih boleh diteruskan. Cuma, mereka perlu tahu bahawa usaha yang berlipat kali ganda perlu dilakukan.
Adakah syarikatnya pernah melakukan ujian cap jari pada seseorang yang pakar dalam bidangnya? Hanizah berkata, pihaknya pernah melakukan penilaian ke atas pelakon terkenal, Fauziah Ahmad Daud.
"Daripada analisis cap jari, agihan potensi kecerdasan majmuknya menunjukkan bahawa beliau mempunyai potensi yang tinggi dalam verbal-linguistik yang memberikan kebolehan pengucapan bahasa. Beliau juga memiliki kebolehan interpersonal yang tinggi. Beliau sememangnya seseorang yang berbakat dalam bidang lakonan," katanya.
Hanizah menjelaskan, agihan kecerdasan majmuk akan memberitahu tahap kebolehan seseorang dalam logik-matematik, verbal-linguistik, intrapersonal, interpersonal, kinestetik tubuh, visual-ruang, muzikal dan naturalis.
"Jika seseorang itu mencatatkan kadar yang tinggi pada kinestetik tubuh, misalnya, ia bermakna mereka berpotensi dalam bidang pergerakan badan seperti ahli sukan dan penari," katanya.
Apakah kelebihan ujian penilaian bakat cap jari berbanding ujian-ujian yang lain? "Kaedah ini tidak dipengaruhi oleh faktor luaran.
"Ia mempunyai tahap ketepatan yang tinggi kerana berasaskan cap jari. Ia langsung tidak dipengaruhi oleh faktor luaran seperti tahap kesihatan atau mood pelanggan ketika penilaian dilakukan. Dalam kaedah menjawab senarai soalan oleh kaunselor, kadang-kadang dipengaruhi oleh perasaan individu ketika itu.
"Bagaimanapun, perlu diingat kaedah ini bukan untuk mengetahui seseorang itu pandai atau tidak. Sebaliknya, ia ialah kaedah untuk mengesan bakat atau potensi semula jadi yang ada pada individu. Setiap manusia dijadikan Allah terbaik dan kita mahu mengesan bidang yang menjadi potensi individu itu," katanya.
Sementara itu, seorang lagi penganalisis di AD, Ahmad Sirat berkata, kaedah itu amat bagus bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang.
"Masyarakat tidak lagi tertumpu kepada satu dua bidang. Mungkin cara inilah yang digunakan oleh AS untuk mewujudkan manusia yang hebat dalam bidang yang berbeza-beza," katanya.
Kata beliau, kaedah itu seharusnya digunakan oleh ibu bapa untuk mengesan potensi diri anak-anak dan seterusnya membangunkan potensi mereka itu sejak awal lagi.
"Sayang jika potensi sebenar yang boleh menjadikan mereka insan hebat dalam sesuatu bidang tidak dapat kita kenal pasti. Potensi tertentu boleh jadi tidak berkembang atau langsung tidak diperlihatkan kerana faktor persekitaran yang membentuk diri individu," katanya.

No comments: